Artikel

Företagsförsäljning: Tio viktiga områden att tänka på

En väl planerad, strukturerad och strategiskt genomförd försäljningsprocess maximerar värdet för dig som säljare.
Företagsförsäljning: Tio viktiga områden att tänka på

Tio viktiga områden att tänka på inför en företagsförsäljning

Att genomföra en företagsförsäljning tar tid och kräver fullt fokus samtidigt som verksamheten måste fortsätta drivas och utvecklas positivt. Med en väl planerad, strukturerad och strategiskt genomförd försäljningsprocess finns det stora möjligheter att maximera värdet för dig som säljare. Ofta sträcker sig både förberedelser och genomförande över lång tid, och många köpare vill att säljaren stannar kvar i bolaget för överlämning och genomförande av affärsplan – ibland under flera år. Med andra ord: börja i tid, förbered noggrant och arbeta metodiskt.

Den här guiden riktar sig till ägare/entreprenörer i mindre och medelstora bolag som överväger en exit och vill förbereda en lyckad företagsförsäljning.

1) Sätt målbild, tidplan och process

  • Klargör varför du säljer, fundera på när tajmingen är rätt och hur du prioriterar exempelvis pris vs. villkor (t. ex. tilläggsköpeskilling, kvarvarande ägande, anställning).
  • Bestäm lämplig tidpunkt för att påbörja processen, bemanning och projektledare för processen.
  • Säkerställ att verksamheten fortsätter utvecklas: ”pilarna ska peka uppåt” även under processen.

2) Analysera nuläge och framtidspotential

  • Gör en objektiv analys av bolagets finansiella ställning, underliggande lönsamhet, balansräkning och kassaflöde.
  • Identifiera styrkor/värdedrivare (t. ex. återkommande intäkter, starka kundrelationer, marknadsposition).
  • Kartlägg risker/svagheter (t. ex. kundkoncentration, ägarberoende, processbrister, branschrisk, politisk risk).
  • Optimera kassaflöde och rörelsekapital i god tid – det påverkar köpeskillingen krona för krona.

3) Strategi och affärsplan – skapa en trovärdig framtidsbild

  • Presentera budget och prognoser med realistiska antaganden och värdedrivare.
  • Konkretisera initiativ som syftar till att realisera planen (t. ex. sälj, produkt, effektivisering).
  • Visa kapacitet att leverera: milstolpar, KPI:er och ansvar.

4) Positionera och paketera bolaget

  • Formulera en tydlig equity story, dvs. vilket värde skapas för en köpare genom ett förvärv av ditt bolag?
  • Identifiera och lyft konkurrensfördelar (t. ex. produkt/tjänst, varumärke, IP, kundbas).
  • Visa tillväxtmöjligheter (t. ex. nya segment/kunder, prisjusteringar, geografi, tilläggsförvärv).
  • Identifiera och tydliggör potentiella synergier för en köpare.

5) Säkerställ ordning och reda – finansiellt, legalt och operationellt

  • Finansiellt: säkerställ korrekt rapportering, identifiera och normalisera extraordinära poster, etc.
    Legalt: säkerställ avtal med kunder/leverantörer, IP-rättigheter, anställningsavtal, tillstånd/licenser, GDPR-efterlevnad, etc.
  • Operationellt/IT: säkerställ relevanta processer och system, god datakvalitet, tydlig KPI-struktur.
  • Dokumentation: minskar risk och tidsåtgång i kommande due diligence och ökar förtroendet.

6) Genomför värdehöjande förbättringar

  • Optimera resultat- och balansräkning genom optimering av bl. a. prissättning, marginalmix, kostnadsbas, kassaflöde.
  • Minska ägarberoende genom exempelvis delegering, dokumentation av processer, att bygga team/ledning.
  • Stärk kundbasen: förläng avtal och bredda affärer.

7) Identifiera rätt köpare

  • Kartlägg vilka köparkategorier som finns, exempelvis industriella (branschaktörer), finansiella (PE/family office), privatpersoner.
  • Identifiera möjliga köpare i respektive köparkategori.
  • Bedöm strategisk rational (strategisk fit, synergier, mm) och finansiell förmåga (kapital, genomförandekraft, etc.).
  • Sträva efter konkurrens i processen – det maximerar värde och fördelaktiga villkor.

8) Presentera bolaget och bygg datarum

  • Presentera bolaget, verksamheten och marknaden på ett säljande och informativt sätt för att väcka intresse bland köparna.
  • Börja samla in material och dokumentation till ett virtuellt datarum, dvs. den information som köparen vill granska i en kommande due diligence.

9) Förbered due diligence

  • Strukturera all information i datarum via en etablerad leverantör.
  • Anlita erfaren affärsjurist som arbetar med företagsöverlåtelser för juridik och avtal.
  • Besvara frågor snabbt och konsekvent; se till att hålla tempo.
  • Var beredd på att fasen är tidskrävande.

10) Slutförhandling och villkor

  • Granska garantier och villkor i aktieöverlåtelseavtalet: Gå noggrant igenom garantier, ansvar och övriga villkor i aktieöverlåtelseavtalet för att säkerställa en rimlig riskfördelning mellan säljare och köpare.
  • Säkerställ fördelaktig köpeskillingsmekanism: Säkerställ att aktievärdet och rörelsekapitalet beräknas på korrekt sätt eftersom detta påverkar köpeskillingen krona för krona.
  • Slutför affären genom att ingå aktieöverlåtelseavtal och vid behov aktieägaravtal och anställningsavtal.

FLB Partners erbjuder expertis och stöd genom hela försäljningsprocessen, från förberedelsefasen till genomförd försäljning. Kontakta oss idag för att diskutera hur vi kan bidra till en framgångsrik företagsförsäljning.

Artiklar

Läs fler artiklar