Därför är många svenska bolag osäljbara

Därför är många svenska bolag osäljbara
I Sverige finns många lönsamma och växande företag som borde vara attraktiva för köpare. Ändå avbryts en stor del av alla planerade företagsförsäljningar i ett tidigt skede. För många entreprenörer är det svårt att förstå varför ett bolag som går bra inte är enkelt att sälja.
Det är ett återkommande mönster i M&A-processer, såväl i Sverige som internationellt. Forbes beskriver hur tillväxtbolag ofta misslyckas vid företagsöverlåtelser eftersom intäkter och lönsamhet inte nödvändigtvis speglar bolagets faktiska värde eller riskprofil.
Problemet förekommer även på den svenska marknaden, där många bolag har ett stort ägarberoende samtidigt som de saknar tydliga strukturer och processer. För att förstå varför lönsamma bolag kan vara svåra att sälja behöver man titta på de faktorer som påverkar värde, risk samt köparens beslut.
Ägarberoende – den största orsaken till att bolag inte går att sälja
Ett av de viktigaste områdena vid en företagsöverlåtelse är att verksamheten kan fortsätta utvecklas positivt i framtiden även utan nuvarande ägare. I många svenska SME-bolag är ägaren den som:
- Ansvarar för kundrelationer,
- Driver försäljningen,
- Sitter på mycket allmän kunskap, ofta inte dokumenterad
- Styr bolaget samt tar de viktiga besluten.
Det här riskerar att öka den upplevda risken för köpare. Internationella studier om succession, däribland en tysk studie om ansvarsfull succession, visar att ett stort ägarberoende är en av de vanligaste anledningarna till låga värderingar och uteblivna transaktioner. I Sverige är detta vanligt. När kritiska delar av verksamheten “sitter i huvudet på ägaren” skapas osäkerhet som direkt påverkar värderingen.
Bristande dokumentation – en vanlig brist i due diligence
Många bolag är framgångsrika tack vare snabba beslut och informella processer. Men i en bolagsförsäljning måste köparen kunna verifiera allt.
Vanliga brister som kan uppstå i due diligence-processer är:
- Avsaknad av avtal;
- Odokumenterade interna processer;
- Historisk data som ligger i olika system;
- Muntligt överförd kunskap som inte är dokumenterad.
Forbes lyfter brist på dokumentation som en av de främsta orsakerna till att due diligence havererar . Det är ett internationellt vanligt förekommande men blir extra tydligt i Sverige, där många ägarledda bolag är byggda för operativ effektivitet och inte för extern granskning.
Utan tydlig dokumentation har köparen svårt att bedöma riskerna, vilket försvårar möjligheterna att göra en rimlig värdering. Resultatet blir ofta prisavdrag eller i värsta fall att transaktionen avbryts.
Kundkoncentration – en central fråga i företagsvärderingar
Ett vanligt skäl till att lönsamma och välskötta bolag är svåra att sälja är hög kundkoncentration. Många svenska företag har en stor andel av försäljningen kopplad till en enda kund. Det kan vara normalt i vardagen för ägaren, men riskfyllt för köparen i samband med ett förvärv. En internationell analys av IT- och tjänstebolag visar att kundkoncentration är en av de främsta anledningarna till att företagsförsäljningar misslyckas.
Köpare ställer sig alltid frågan: Vad händer med intjäningen om den här kunden lämnar?
Ju större beroende, desto högre upplevd risk, och desto lägre värdering.
Brist på förberedelser – en av de största riskerna i svenska M&A-processer
Due diligence-processer har blivit betydligt mer omfattande och datadrivna de senaste åren. Kraven på struktur, intern kontroll, kontraktshantering och datakvalitet har ökat och fortsätter att öka. Trots det börjar många svenska bolag att förbereda en framtida företagsförsäljning alldeles för sent. I vissa fall bara veckor innan Letter of Intent ska signeras och due diligence ska påbörjas. En analys från Mondaq visar hur moderna due diligence-processer blivit både bredare och djupare.
Uteblivna eller bristande förberedelser leder ofta till:
- Utdragna processer;
- Ökade rådgivningskostnader;
- Större risk att köparen hoppar av;
- Sämre kommersiella villkor.
Inför företagsförsäljningar är tydliga och noggranna förberedelser en av de främsta framgångsfaktorerna.
FLB Partners arbetssätt – så gör vi bolag säljbara
FLB Partners arbetar med exit readiness för att skapa bolag som både tål granskning och är attraktiva för köpare. Vi fokuserar bland annat på att:
- Identifiera risker innan köparen gör det och åtgärda dem;
- Bygga en due diligence-redo struktur som minskar osäkerhet;
- Tydliggöra och verifiera värden i verksamheten;
- Minska ägarberoendet genom att stärka organisation och processer;
- Säkerställa att bolaget är förutsägbart och skalbart ur köparens perspektiv.
Det är ofta detta arbete och inte marknaden, timingen eller finansiellt utfall som avgör om en affär blir av och till vilka kommersiella villkor.
Slutsats: Med rätt förberedelse är de flesta bolag säljbara
Många svenska bolag misslyckas vid företagsförsäljning trots positiv utveckling och lönsamhet. Orsaken ligger sällan i intjäningen, utan i strukturen, dokumentationen och ägarberoendet. Med rätt förberedelser kan dessa hinder undanröjas samtidigt som risker minimeras, värden tydliggörs och bolaget presenteras på ett sätt som motsvarar köparens förväntningar. Rätt förberett blir ett bra bolag också ett säljbart bolag.
Vill du veta mer om hur du kan maximera möjligheterna för en lyckad företagsförsäljning?
Prata med FLB Partners så guidar vi dig genom förberedelsefasen.



